تبلیغات
تجربه های تدریس خانم معلم لیلا - باز هم در مورد دانش آموزانمون

تجربه های تدریس خانم معلم لیلا

باز هم در مورد دانش آموزانمون :[عمومی , ]

به نام خدای مهربانیها

حضور سروران عزیزم سلام و صد سلام عرض می کنم .

(چه کنیم تا درس ریاضی فرزند و دانش آموزان بهتر شود. )

قبل از هر چیز باید بدانیم که..

وقتی که تمرینات ریاضی تمییز نوشته شوند،وقتی اعداد به سهولت قابل خواندن باشند،وقتی اعداد در ستون های مرتب و تمییز قرار داده شوند:

1 شاگردان جواب های صحیح تری را بدست می آورند.

2 شاگردان کارشان را سریع تر انجام می دهند.

3 شاگردان کارشان را بهتر می فهمند.

وقتی که شاگردان تفکر درباره ی مسائل ریاضی را به زبان بیاورند...

اولا.. مطالب دبیر را بهتر درک می کنند .

ثانیا.. مطالب را برای مدت طولانی به خاطر می سپارند.

ثالثا.. مسائل را تشخیص داده و در وقت امتحان موقعیت را به سرعت درک می کنند.

وقتی که الماس مفاهیم ریاضی در ذهن ما می درخشد. شیشه ی مفروضات و مجهولات ترک بر می دارد.

(درک مسائل ریاضی در قالب کلمات)

کودک باید قادر باشد مطالب دبیر را از طریق کلمات درک نموده ،اصول و روش کار را در قالب کلمات توضیح داده و راه حل های خود را با به کاربردن اعداد صحیح بنویسد و نوشته های خود را توضیح دهد.

دانش آموز باید بتواند کتاب ریاضی و مطالب مربوط به تکلیف خود را بخواند و تشریح نماید.

باید توجه داشت شاگردانی که بدون توجه به معنای دقیق کلمات کار کرده باشند، غالبا برای خواندن مسائل ریاضی و درک صحیح آن تلاش نمی کنند. این شاگردان راه حل مسائل را از یک نگاه کلی حدس می زنندو کمتر به حل مسائل موفق می شوند.

برای کمک به چنین دانش آموزانی باید با صبوری و حوصله از آنان بخواهیم تا مسئله را بخوانند و بگویند دقیقا مسئله چیست و چه می خواهد. تنها در این حالت دانش آموز می تواند به حل مسئله برسد.

دانش آموزی که می خواهد در ریاضیات موفق باشد باید در به کاربردن مداد و کاغذ در حل مسائل مهارت و دقت کافی داشته باشد.

دانش آموز باید قادر باشد پاسخها را با همان سرعتی که صحبت می کند از حفظ بیان کند. هرگونه تردید و درنگی نشان می دهد که اوهنوز موضوع را به درستی درک نکرده است.- در این صورت باید او را متوجه نمود و کمکش کنیم تا موضوع را به درستی دریابد. فقط کافیست او را وادار کنیم تا مسائل را از ابتدا تا انتها و از انتها تا ابتدا به درستی بخواند.

آزمایشگاه ریاضی دانشمندان ، خود زندگی است.

وقتی که دانش آموز تمام مراحل یک مسئله را روی کاغذ خود می نویسد ..

1 کار ذهنی آنان کمتر می شود .

2 اشتباهات کمتری مرتکب می شوند.

3 کارشان را زودتر تمام می کنند.

4 می توانند مسائل پیچیده تری را در حال و آینده حل نمایند.

وقتی که دانش آموزان سریعتر کار بکنند..

اولا.. ذهن خود را روی کار خود متمرکز نموده و اشتباهات کمتری می کنند.

ثانیا.. این کار باعث می شود آنان وقت اضافه برای بررسی مجدد را پیدا کنند.

باید دانست قصور یا ناتوانی در یادگیری کامل جدول ضرب ممکن است به صورت یک نقص جدی برای فهم ریاضی در کودک شود.

یک نکته ساده..

باید کودکان را عادت داد تا در کار اعداد سرعت بیشتری داشته باشند، مسائل را تمییزدهند، صحیح و با سرعت بنویسند و برای گرفتن مداد بی جهت به انگشتان خود فشار نیاورندو در حین کار درست و راحت در وضعیتی مطلوب قرار بگیرند و حرکات اضافی و دست و پاگیر انجام ندهند. تا دچار خستگی زودرس و بی حالی نشوند و...

نقش تمرکز حواس در یادگیری مفاهیم ریاضی..

کودکا ن باید بدانند که درک مطالب فقط ازطریق سمعی توام با توجه و تمرکز کافی ممکن می شود. هر بار که کودک قبل از پاسخ یک مسئله تسلیم شده و تلاش را به کنار بگذارد توانایی او برای حل مسئله کاهش می یابد.

پس او به تفکر و اصرار در تفکر باید عادت کند.

والدین و مربیان باید بدانند..

درست و به موقع عمل کردن ، نقشه و طرح ریختن، افکار کودکان را نظمی می بخشد که با توجه کافی در مورد کار ها و وظایف خود عمل کنند. هر بار که دانش آموز تلاش خود برای یافتن پاسخ درست ادامه می دهد. توانایی او فزونی یافته و به تفکر نمودن او کمک می شود.

((چند پیشنهاد کلی))

1 باید کمک کنیم تا کودکان عادت کنند تکالیف حساب و سایر تکالیف درسی خود را به خوبی و مرتب بنویسد.

2 باید مواظب عواملی که مانع یادگیری هستند باشیم.

3 لازم است در حین تدریس و تفهیم مفاهیم ریاضی به گونه ای خلاق و به روشی استدلالی عمل نموده و هر جا لازم بود از اصل تعمیم پذیری کمک بگیریم.

4 چون دانش ریاضی یک دانش انتزاعی است؛ نخواهیم که ریاضیات را با تعریف ساده و به صورت حیطه ی دانشی تدریس و تفهیم کنیم.

5 وقتی مشکل درس ریاضی پیچیده و فنی شد ، از افراد آگاه و متخصص کمک بگیریم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نوشته شده در شنبه 22 مرداد 1384 و 12:08 ق.ظ توسط خانم معلم لیلا

ویرایش شده در - و -